Навчальний візит до Республіки Польща
У період з 16 до 23 травня 2018 відбувся навчальний візит до Республіки Польща на тему «Розвиток кадрового потенціалу органів місцевого самоврядування в територіальних громадах: надання послуг та прийняття управлінських рішень із залученням громадськості. Досвід Польщі» у якому прийняла участь начальник відділу ЦНАП Шахівської сільської ради Анна Омельченко.
В складі делегації - представники об’єднаних територіальних громад, органів місцевого самоврядування, громадські лідери Луганської та Донецької областей.
За період стаді-туру делегація відвідала Адміністрацію Маршалка Малопольського воєводства (м.Краків), міські повіти Рибнік, Пщини, Міколув та гміну Лібьонж.
Польща має більш як трьохсотрічний досвід функціонування місцевого самоврядування, однак найцікавішим для дослідження в аспекті необхідності здійснення реформи місцевого рівня територіальної організації влади в Україні є період адміністративних реформ 1970-х років і період удосконалення місцевого самоврядування після прийняття Конституції 1997 року.
Польща поділяється на 16 воєводств. Воєводства поділяються на 314 повітів, які розділені на 2478 гмін, включаючи 65 міст, що мають статус міських повітів. Такий поділ введений з 1 січня 1999 року.
Найнижчий рівень місцевого самоврядування у великих містах Польщі — дільниці, які чимось нагадують районні ради в містах в Україні. Кожна така дільниця має раду і бурмістра, який обирається серед депутатів ради дільниці. Бурмістр не має жодних керівних повноважень, його роль полягає лише у виконанні певних адміністративних функцій.
Найвдалішим способом місцевого самоврядування є саме гміна. Це найкращий спосіб урядування, оскільки бурмістр і депутати проживають в цьому місці і мають найкращий контакт з мешканцями – є контакт і зворотній зв’язок.
Польські гміни отримують фінанси переважно від мешканців у формі податку на прибуток (з податків на доходи громадян) і податку на нерухомість (з кожної ділянки і будинку платиться певний податок). Завданням гміни є забезпечення умов, щоб люди платили податки саме в тій гміні, де вони проживають, тобто створити таку систему та надавати такі послуги, за які громадяни захочуть платити свої податки.
Однією з особливостей гмін є так званий партиципаційний бюджет – жителі відповідної дільниці чи гміни самостійно визначають, шляхом голосування, на які цілі буде спрямована певна сума бюджетних коштів. Ключовою перевагою такого підходу є можливість мешканців району вирішувати, які проблеми потребують першочергового вирішення, що, в свою чергу, сприяє використанню коштів в найефективніший спосіб. На їх основі розробляють навіть спеціальні аркуші ідей, які використовують для місцевої стратегії розвитку. Збирають пропозиції на спеціально облаштованих консультаційних пунктах. Оскільки в гмінах широко використовуються кошти ЄС, то поляки найчастіше подають проекти спрямовані на розваги та відпочинок – будівництво парків, майданчики для барбекю, проведення різноманітних фестивалів, конкурсів, зустрічей та змагань. Велика увага приділяється проектам, направлені на адаптацію людей з інвалідністю.
З метою зростання народжуваності та поліпшення демографічної ситуації в Польщі з 1 квітня 2016 року впроваджена державна програма Rodzina 500+, метою якої є фінансова підтримка сімей у вихованні дітей. Згідно з програмою, на другу та кожну наступну дитини виділяється державна допомога 500 злотих в місяць до виповнення дитині 18 років.
На даний час пріоритетами розвитку в повітах є інвестиції держави у молодь. Громади роблять ставку на майбутнє, не шкодуючи коштів на виховання підростаючого покоління, бо саме від розумної, мотивованої молоді залежить економічний розвиток країни.
Отже, перевага місцевого самоврядування в Польщі в тому, що саме громада вирішує як планувати власний розвиток, бо саме на місцях краще видно що потрібно в першу чергу для населення.
Візит організував Малопольський інститут територіального самоврядування та адміністрації FRDL MISTiA (м.Краків) спільно з ГО «Інститут політичних технологій» (м.Львів) у рамках Програми «Відновлення та розбудова миру» компонент 2 «Місцеве самоврядування та реформа децентралізації», який реалізує ПРОООН за підтримки Швейцарської Конфедерації та Уряду Швеції.