ОСУЧАСНЕННЯ ПЕНСІЙ
Складовою частиною пенсійної реформи є обов'язкове осучаснення пенсій, тобто їх перерахунок відповідно до зростання середньої заробітної плати з якої сплачуються внески (спеціального показника, що використовується при обчисленні пенсій).
З 1 жовтня 2017 року заплановано перерахувати раніше призначені пенсії із використанням показника середньої заробітної плати на рівні 3 764,40 грн. Цей показник застосовується для обчислення пенсій, що призначаються в 2017 році (середній розмір заробітної плати за 2014, 2015 та 2016 роки).
Зараз розміри пенсій в залежності від року призначення відрізняються більше ніж у 3 рази. Простий приклад: шахтар із страховим стажем понад 46 років. Якщо такому працівнику пенсія була призначена у 2008 році, він отримує 3311,87грн. Якщо ж такий працівник вийшов на пенсію у 2016 році – 8446,21 грн.
Чому це відбувається? Пенсія українців залежить від трьох показників: зарплати працівника, стажу та показника середньої заробітної плати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії. Середня зарплата зростає з кожним роком, тому пенсії українців повинні “осучаснюватись”. Однак останній раз таке “осучаснення” відбулося в 2012-му році, але із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік (1197,91грн.). За цей час середня зарплата по Україні, яка застосовується при обчисленні пенсії, зросла до 3764,4 грн., або більше ніж в 3 рази. В результаті 2/3 пенсій навіть не досягають розміру прожиткового мінімуму. Перерахунок пенсій, який пропонує уряд, ліквідує цей дисбаланс.
При перерахунку пенсій пропонується застосовувати відсоток вартості одного року страхового стажу 1,0.
З жовтня 2008 року при перерахунку пенсій законодавство передбачає застосування показника 1,35%. Однак жодного разу цей показник для всіх пенсіонерів в повній мірі не застосовувався. Та головне, що нинішня зміна (тобто зменшення цього показника) жодним чином не погіршує, а навпаки, у більшості випадків покращує умови перегляду пенсій для тих, хто зараз перебуває на заслуженому відпочинку. Кінцева сума перерахованої пенсії залежить від двох показників – вартості страхового стажу і показника середньої заробітної плати. Зменшуючи коефіцієнт, уряд одночасно пропонує підвищити розмір середньої заробітної плати, який використовується при обчисленні пенсій. Він буде однаковим для пенсіонерів, яким нараховується пенсія в цьому році і тим, кому вона перераховується (тобто для тих, хто вже перебуває на заслуженому відпочинку).
У результаті пенсії будуть перераховані, тобто підвищені, у близько 5,6 мільйонів українців (всього в Україні 11,9 мільйона пенсіонерів). Частина пенсіонерів після "осучаснення" будуть отримувати вдвічі більше.
Розподіл пенсіонерів за розмірами підвищень пенсій у разі осучаснення
Розмір підвищення (грн.) |
Зарплата для розрахунку пенсій до 3764, 40 грн |
Чисельність (тис. осіб) |
|
До 200 |
1308,1 |
200,01 – 500 |
1208,9 |
500,01- 1000 |
1993,6 |
Понад 1000 |
1109,7 |
Всього |
5620,3 |
Надалі базовий показник зарплати для розрахунку пенсій буде автоматично збільшуватися за ставкою, що становитиме щонайменше ½ від темпів росту середньої зарплати по Україні. З 1 січня 2018 року мінімальна пенсія становитиме 40 % від мінімальної зарплати.
Окрім цього, уряд пропонує вже з 1 жовтня,а не з 1 грудня, як передбачає бюджетний закон, переглянути мінімальну пенсію – вона зросте до 1 373 грн. В результаті зростання виплат цьогоріч торкнеться майже 9 млн з-поміж 11,9 млн пенсіонерів.
Також з жовтня цього року уряд пропонує скасувати 15-відсоткове зниження пенсій працюючим пенсіонерам. Із 2,3 млн. працюючих пенсіонерів зараз пенсії знижуються у 494 тис. Уряд пропонує, щоб ті, хто працює, отримували заробітну платню і пенсію у повному обсязі.
ПРАВИЛА ПРИЗНАЧЕННЯ ПЕНСІЙ
Чинна система призначення пенсій потребує вдосконалення. Оскільки існуючі в ній недоліки вже призвели до серйозних проблем. По-перше, це критичне для пенсійної системи співвідношення пенсіонерів і тих, хто має їх утримувати. На сьогодні в Україні нараховується близько 26,3 млн осіб працездатного віку. З них зайняті лише 16,2 млн, а внески до Пенсійного фонду сплачує ще менша кількість. В результаті лише 12,8 млн застрахованих осіб утримують 12 млн. нинішніх пенсіонерів. По-друге, Пенсійний фонд не має належних ресурсів для того, аби забезпечити гідний рівень пенсій. У 67% (8 млн.) пенсіонерів розмір страхової пенсії - на рівні прожиткового мінімуму. По-третє, нині нівельовано залежність розміру пенсії від сплачених внесків.
Тому головна мета реформи чинної солідарної системи пенсійного забезпечення – стимулювати працююче населення до сплати єдиного внеску із легальної заробітної плати та визначити внутрішні джерела для того, аби солідарна система була самодостатньою.
пропонує зберегти право виходу на пенсію після досягнення чинного пенсійного віку. Одночасно встановлюються вимоги до тривалості страхового стражу. З 1 січня 2018 року пропонується встановити наступні правила:
Пенсія за віком в 60 років
Пенсія за віком у 60 років буде призначатися за наявності страхового стажу 25 років. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу буде збільшуватись на 1 рік. І в 2028 році, аби отримати пенсію за віком, необхідно буде мати 35 років страхового стажу.
Для стимулювання продовження роботи після досягнення пенсійного віку пропонується залишити чинну систему доплати (бонусу) за більш пізній вихід на пенсію – 0,5% від нарахованої пенсії за кожен додатковий місяць страхового стажу (або 6% за рік). У випадку ж виходу на пенсію з відстрочкою понад 5 років такий бонус становитиме 0,75% від нарахованої пенсії за кожен місяць страхового стажу після досягнення 60-річного віку (або 9% за рік)
Якщо в 60-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років.
Ці правила діятимуть з врахуванням перехідного періоду підвищення пенсійного віку жінкам
Пенсія за віком в 63 роки
У 63 роки пенсія за віком, як для чоловіків, так і для жінок, призначатиметься у разі наявності страхового стажу тривалістю від 15 до 25 років. Кожні 12 місяців вимога до кількості страхового стажу збільшуватиметься на 1 рік до досягнення в 2028 році 25 - 35 років страхового стажу.
Якщо в 63-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 63 до 65 років.
Пенсія за віком в 65 років
Починаючи з 1 січня 2019 року, особи в яких страховий стаж складатиме 15 років, пенсія за віком призначатиметься в 65 років.
Особи, в яких відсутній страховий стаж (загальний) тривалістю 15 років, матимуть право на призначення державної соціальної допомоги, після досягнення 65 років за сукупним доходом сім’ї.
КОМПЕНСАЦІЯ СТРАХОВОГО СТАЖУ
Якщо у особи, яка претендує на пенсію за віком, немає достатньої кількості років страхового стражу, вона має право його компенсувати. Обмежень щодо кількості років стажу, які може компенсувати особа становитиме 5 років. Сума, яку необхідно сплатити, вираховується так:
Чому доцільно компенсувати страховий стаж, якщо існуючого не вистачає для призначення пенсії, а не витрачати відкладені гроші? Пенсія за віком призначається по життєво. Тобто, сплачена сума може бути значно меншою, ніж гроші, які доведеться витрачати на своє утримання самостійно.
Чому доцільно компенсувати страховий стаж якомога раніше?
Щороку сума, яку потрібно буде сплатити за кожний куплений рік страхового стражу буде збільшуватись відповідно до зростання мінімальної заробітної плати.
СПЕЦІАЛЬНІ РЕЖИМИ ПЕНСІЙ
Нині у системі пенсійного забезпечення України, крім страхових пенсій, існує ще один вид пенсійних виплат – так звані спеціальні пенсії. Право на них, а також порядок призначення і виплати визначаються окремими законами. Зокрема, право на спеціальні пенсії мають депутати, державні службовці, судді, прокурори, службовці органів місцевого самоврядування, науковці. Спеціальні пенсії, як правило, виплачуються у підвищеному розмірі порівняно зі страховими пенсіями.
Свого часу така система запроваджувалася, як своєрідна компенсація за низький рівень заробітної плати у відповідних категорій працівників. Однак з моменту запровадження спеціальних пенсій умови оплати праці таких працівників значно покращилися. Тож, відповідно, логічним кроком є скасування і чинних привілеїв у призначенні пенсій. Зокрема, після підвищення заробітної плати суддям, державним службовцям цілком логічним виглядає питання ліквідації інших пільг і перехід до загальних страхових принципів. Тому уряд пропонує запровадити єдині підходи до призначення пенсій, коли враховується не професія, а лише рівень заробітної плати і страховий стаж.
Спеціальні пенсії, які вже призначені, будуть виплачуватися і надалі. Зміни стосуватимуться лише пенсіонерів, які виходитимуть на пенсію після набрання чинності відповідного закону.
З 1 січня 2018 року також скасовується право на призначення пенсій за вислугу років для працівників освіти, охорони здоров`я, соціального захисту та інших. Пенсії за вислугу років призначатимуться лише військовослужбовцям.
Інформація про чисельність пенсіонерів і суми призначених пенсій станом на 1 січня 2017 року
№ |
Назва нормативного документу, згідно якого призначена пенсія |
Чисельність пенсіонерів |
Середній розмір пенсії, грн. |
Загальні видатки, млн. грн. |
|
1. |
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” |
10 896 753 |
1 725,69 |
18 804,4 |
|
2. |
“Про пенсійне забезпечення” |
130 329 |
1 345,12 |
175,3 |
|
3. |
“Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” |
632 826 |
2 765,37 |
1 750,0 |
|
в т. ч. - військовослужбовці строкової служби |
73 736 |
3 134,65 |
231,1 |
||
- особи офіцерського, начальницького складу та інші |
559 090 |
2 716,81 |
1 518,9 |
||
4. |
“Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (cт. 54) |
83 095 |
3 545,14 |
294,6 |
|
5. |
“Про державну службу” |
112 583 |
3 385,50 |
381,1 |
|
6. |
“Про дипломатичну службу” |
2 |
9 000,00 |
0,02 |
|
7. |
“Про службу в органах місцевого самоврядування” |
23 453 |
3 093,28 |
72,5 |
|
8. |
Положення про помічника-консультанта народного депутата України |
692 |
3 872,54 |
2,7 |
|
9. |
“Про судову експертизу” |
152 |
2 990,13 |
0,5 |
|
10. |
Митний кодекс |
986 |
4 688,95 |
4,6 |
|
11. |
“Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів” |
3 652 |
3 446,71 |
12,6 |
|
12. |
“Про Національний банк України” |
1 379 |
6 533,79 |
9,0 |
|
13. |
“Про наукову і науково-технічну діяльність” |
61 189 |
3 707,39 |
226,9 |
|
14. |
“Про статус суддів” |
2 694 |
21 963,33 |
59,2 |
|
15. |
“Про статус народного депутата України” |
960 |
15 152,50 |
14,5 |
|
16. |
“Про прокуратуру” |
5 384 |
9 399,87 |
50,6 |
|
17. |
“Про Кабінет Міністрів“ |
69 |
15 102,90 |
1,0 |
|
Всього |
11 956 198 |
1 828,30 |
21 859,5 |
||
спец пенсії без військових |
296 290 |
3 813,40 |
1 129,9 |
||
спец пенсії з військовими |
977 399 |
2 946,46 |
2 879,9 |
СОЦІАЛЬНІ ВИПЛАТИ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ
Цьогоріч дотація з Державного бюджету Пенсійному фонду становить 141,3 млрд грн. Це майже половина від суми, необхідної для виплати усіх пенсій в державі! При цьому видатки Пенсійного фонду власне на сплату страхових пенсій становлять лише 75% від загальних виплат. Решта – інші види пенсій і соціальних доплат.
Якщо цю ситуацію не виправити, то з роками не буде можливості не тільки підвищувати пенсії, а й виплачувати їх.
Тому уряд пропонує звільнити солідарну пенсійну систему від страхових виплат, які не забезпечені надходженнями страхових внесків.
А саме:
- видатки на виплату цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та УБД
- відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОГ, УТОС
- видатки на фінансування пільгових пенсій у зв’язку із заміною механізму фінансування пільгових пенсій
- пенсії за вислугу років (для тих, хто вже перебуває на пенсії)
- відшкодування доплат до прожиткового мінімуму.
Зазначені виплати будуть здійснюватись з інших джерел, зокрема, з державного бюджету. Для отримувачів таких виплат нічого не зміниться. Для бюджетної системи це – природній крок. Зараз вказані виплати здійснює Пенсійний фонд, тобто за рахунок надходжень від ЄСВ. Запропонована реформа розширить джерела фінансування таких виплат і зменшить навантаження на Пенсійний фонд.
Це допоможе виконати поставлене завдання - до 2024 року зробити Пенсійний фонд бездефіцитним. Що означатиме нові можливості підвищувати пенсійні виплати, а відтак – і якість життя людей похилого віку.
ПЕНСІЇ ДЛЯ ПРАЦІВНИКІВ З ШКІДЛИВИМИ УМОВАМИ ПРАЦІ
За нині діючими правилами, пенсійні виплати для пенсіонерів, які раніше працювали на шкідливих виробництвах (мають право на достроковий вихід на пенсію), повинні відшкодовувати підприємства. Однак така система пенсійного забезпечення для цієї категорії пенсіонерів не виправдала себе. Приміром, людина працювала на шкідливому виробництві 5-10 років тому і виходить на пенсію зараз. За цей час підприємство із шкідливими умовами праці могло ліквідуватися, збанкрутувати, згорнути виробництво. І компенсувати виплати просто немає кому. Навіть більше, система сама створює можливості для зловживань. Адже нерідко підприємства навмисно змінюють організаційну структуру, аби уникнути великих виплат. В результаті заборгованість перед Пенсійним фондом, який здійснює виплати пенсій колишнім працівникам шкідливих виробництв, вже сягнула 10 млрд. грн. Тому уряд пропонує змінити чинну систему.
По-перше, підприємства замість відшкодування пенсій сплачуватимуть підвищений ЄСВ за своїх працівників, зайнятих на шкідливих виробництвах (з поступовим переходом до накопичувальної системи пенсійного забезпечення). Законопроект пропонує встановити, що за осіб, які виконують роботи зі шкідливими та небезпечними умовами праці (Список 1) – доплата ЄСВ становитиме 15 %. Тобто, загалом за таких працівників підприємство сплачуватиме ЄСВ за ставкою 37%. Для всіх інших категорій працівників, що мають право на достроковий вихід на пенсію через шкідливі умови праці, доплата ЄСВ становитиме 7%. Тобто, загалом роботодавець сплачуватиме за таких співробітників ЄСВ за ставкою 29%. Нова система запобігатиме подальшому накопиченню боргів підприємств перед Пенсійним фондом. А також стимулюватиме роботодавців покращувати умови праці для своїх працівників, вкладати гроші в виробництво, щоб сплачувати менше ЄСВ.
По-друге, додаткові внески ЄСВ з 1 січня 2019 року за працівників, молодших за 35 років, будуть накопичуватися на їх індивідуальних пенсійних рахунках. Це підвищить їх соціальну захищеність і пенсійні гарантії. Це також дозволить у майбутньому всі виплати дострокових пенсій проводити за рахунок не додаткового навантаження на працюючих, а за рахунок коштів, накопичених у професійних системах. Для адміністрування індивідуальних пенсійних рахунків при Пенсійному фонді буде створено накопичувальний фонд.
Таким чином, уряд робить перший крок у запровадженні другого рівня пенсійного забезпечення в Україні.
Інформація щодо чисельності пенсіонерів, яким пенсію призначено пільгову пенсію
Назва показника
|
01.01 2015 р. |
01.01.2016 р. |
01.01.2017 р. |
||||||
Чисельність пенсіонерів
|
Середній розмір пенсій |
Призначено пенсій за рік |
Чисельність пенсіонерів
|
Призначено пенсій за рік |
Середній розмір пенсій |
Чисельність пенсіонерів
|
Призначено пенсій за рік |
Середній розмір пенсій |
|
Всього
|
11 608 196 |
1 535,98 |
463 847 |
11 734 984
|
346 387 |
1 656,58 |
11 397 108 |
321 237 |
1 887,38 |
список № 1 (пункт а ст.13 Закону України „Про пенсійне забезпечення”) |
564 183 |
2 461,37 |
11 262 |
603 801 |
8 714 |
2 604,69 |
562 227 |
6 593 |
4 085,89 |
Працівники зайняті на підземних і відкритих гірничих роботах (ст. 14 Закону України „Про пенсійне забезпечення”) |
143 666 |
5 408,34 |
2 963 |
165 310 |
2 438 |
5 687,12 |
151 730 |
1 776 |
5 328,77 |
список № 2 (пункт б ст.13 Закону України „Про пенсійне забезпечення”) |
672 172 |
1 604,20 |
19 535 |
691 946 |
452 |
1 701,42 |
665 003 |
11 106 |
2 502,75 |