Рішення №11 «Про затвердження "Положення про інформаційні ресурси Шахівської сільської ради"»
Скликання: | VIІ скликання |
Сесія: | 57 |
Тип документу: | Рішення |
Дата: | 08.05.2020 |
Номер документу: | 11 |
Назва документу: | Про затвердження "Положення про інформаційні ресурси Шахівської сільської ради" |
Прикріплені файли: |
|
Додаток
до рішення сільської ради
від 08.05.2020 №VII-57/11
ПОЛОЖЕННЯ
про інформаційні ресурси
Положення про інформаційні ресурси Шахівської сільської ради розроблено на основі Конституції України, законів України «Про Національну програму інформатизації», «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронний цифровий підпис», «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про доступ до публічної інформації», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про місцеве самоврядування в Україні», постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності» від 28.10.2004 № 1452, постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження засвідчення наявності електронного документа (електронних даних) на певний момент часу» від 26.05.2004 № 680.
Нормативною базою створення, функціонування та розвитку інформаційно-комунікаційної інфраструктури є чинні в Україні нормативні документи і стандарти, а також регламентні документи, затверджені рішеннями сільської ради та її виконавчого комітету у сферах інформаційно-комунікаційних технологій та технічного захисту інформації.
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає:
організаційно-правову структуру: інформаційних ресурсів Шахівської сільської ради, інформаційно-комунікаційної інфраструктури;
загальні засади створення та функціонування реєстрів;
порядок доступу до інформаційних ресурсів;
а також регулює відносини, що виникають між виконавчим комітетом Шахівської сільської ради та іншими суб’єктами інформаційно-комунікаційної інфраструктури, у зв'язку з використанням інформаційно-комунікаційної платформи.
1.2. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
автентифікація – процедура встановлення належності інформації клієнту в системі;
автоматизоване робоче місце (АРМ) – персоналізований комплект систем управління даними для користувача (СУДК) та операторська система управління даними (ОСУД)
адресат – фізична або юридичнамв особа, якій адресується електронний документ та яка в установленому законодавством порядку здійснює приймання, зберігання, перевірку цілісності електронного документу;
автор електронного документа – фізична або юридична особа, яка створила електронний документ;
АЦСК – Акредитований центр сертифікації ключів, який засвідчений центральним засвідчувальним органом Міністерством юстиції України;
банк даних – масив для зберігання розподілених баз даних;
виконавчий комітет – виконавчий комітет Шахівської сільської ради;
вихідна інформація – продукт обробки даних;
володілець реєстру - особа, якій, за згодою виконавчого комітету, надано право на створення реєстру і яка встановлює склад даних, що міститься в реєстрі, та процедури їх обробки;
вхідна інформація – упорядкований набір даних для занесення до інформаційної системи;
геоінформаційна технологія – різновид інформатики, яка оперує описами об'єктів і процесів у просторі.
дані – цифра, буква, символ та логічно неподільна маса цифр і букв, а також точка, лінія, полігон для УГІС;
документ (документована інформація) – зафіксована на матеріальному носії інформація з вказівкою джерела її походження та забезпечена певними реквізитами;
електронний документ – упорядкований набір даних, які сформовані в один або декілька взаємопов’язаних файлів, включаючи обов'язкові реквізити документа. В інформаційній системі електронний документ набирає чинності після накладання на нього електронного цифрового підпису;
електронний цифровий підпис – вид електронного підпису, отриманий за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. Електронний цифровий підпис накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа;
електронні дані – упорядкований набір даних, які сформовані в один або декілька взаємопов’язаних файлів. В інформаційній системі електронні дані набирають чинності після засвідчення їх за допомогою паролю;
електронні інформаційні ресурси – електронні документи, масиви документів та електронні дані в інформаційних та інформаційно-комунікаційних системах;
засіб електронного цифрового підпису – програмний засіб, програмно-апаратний або апаратний пристрій, призначені для генерації ключів, накладення та/або перевірки електронного цифрового підпису;
інформаційно-комунікаційна інфраструктура – сукупність територіально розподілених інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем, телекомунікаційних мереж, мереж поштового зв'язку, а також організаційних структур, правових і нормативних механізмів, що забезпечують її ефективне функціонування та надання інформаційних і комунікаційних послуг користувачам;
інформаційно-комунікаційна система - сукупність інформаційно-комунікаційної системи, інформаційно-комунікаційних систем третіх осіб та телекомунікаційних мереж третіх осіб;
інформаційна послуга інформаційно-комунікаційної інфраструктури – це результат діяльності суб’єкта та/або автоматизованої системи цієї інфраструктури, який полягає у створенні, зберіганні та наданні користувачу інформаційного продукту;
інформаційний продукт – це матеріалізований результат інформаційної діяльності (у тому числі адміністративна послуга, довідкова інформація тощо), призначений для задоволення інформаційних потреб користувачів: громадян, підприємств, установ та організацій;
інформаційні ресурси – документи, подані у формі, придатній для збирання, реалізації та перетворення на електронні інформаційні ресурси з метою збереження в інформаційних та інформаційно-комунікаційних системах;
інформаційна система – організаційно-технічна система, в якій з використанням апаратних і програмних засобів виконується занесення, зберігання та обробка даних з метою створення інформації для забезпечення інформаційних потреб користувачів;
клієнт – користувач або оператор, підключений до інформаційно-комунікаційної платформи;
комплексна система захисту інформації (КСЗІ) – взаємопов'язана сукупність організаційних та інженерно-технічних заходів, засобів і методів захисту інформації в інформаційно-комунікаційній інфраструктурі та її компонентах;
комунікаційна система – сукупність технічних і програмних засобів, призначених для обміну інформацією шляхом передавання, приймання її у вигляді сигналів, знаків, звуків, рухомих або нерухомих зображень чи в інший спосіб;
користувач – ідентифікований суб’єкт інформаційної інфраструктури, який отримує інформацію;
метадані – структуровані дані, що являють собою характеристики описових сутностей для цілей їх ідентифікації, пошуку, оцінки, управління ними;
електронні інформаційні ресурси – інформаційні ресурси, які використовуються територіальною громадою;
інформаційна система – інформаційна система, яка створена на основі комунальної власності;
інформаційно-комунікаційна платформа – адаптивна, розподілена, сервіс-орієнтовна інформаційно-комунікаційна система автоматизованої інформаційної взаємодії виконавчого комітету Шахівської сільської ради, бізнесу (підприємств та установ усіх форм власності) та громадян (територіальної громади);
мобільний клієнт – суб’єкт інформаційної інфраструктури, який працює на інформаційно-комунікаційній платформі з використанням мобільних пристроїв і підключений до «перехрестя інформаційних потоків» через адаптаційний сервер з використанням телекомунікаційної мережі;
обліковий запис – місце зберігання інформації в реєстрі у вигляді послідовного набору чітко регламентованих за формою та обсягом даних;
обов'язковий реквізит електронного документа – обов'язкові дані в електронному документі, без яких він не може бути підставою для його обліку і не матиме юридичної сили;
оператор – ідентифікований та авторизований суб’єкт інформаційної інфраструктури, який обробляє дані для створення інформації;
особистий ключ – параметр криптографічного алгоритму формування персоніфікованого електронного цифрового підпису, доступний лише підписувачу;
перехрестя інформаційних потоків – це децентралізована система, в якій визначені єдині інтерфейси і протоколи взаємодії та обміну даними, в якій відбувається захищений взаємообмін даними без порушення конфіденційності розподілених баз в реєстрах;
підписувач – фізична або юридична особа, яка на законних підставах володіє особистим ключем та від свого імені накладає електронний цифровий підпис на електронний документ;
реєстр – упорядкована інформаційна система про просторове, правове, природне, господарське, економічне юридично визначене положення (стан) об'єктів або суб’єктів, що підлягають обліку в системі відповідного управлінського рівня;
розподілені бази даних – сукупність логічно взаємозалежних баз даних, розподілених в комп'ютерній мережі;
суб'єкти електронного документообігу – автор, підписувач, адресат, які набувають передбачених Законом прав і обов'язків у процесі електронного документообігу;
суб’єкти інформаційно-комунікаційного процесу – клієнти та інші не ідентифіковані особи інформаційної інфраструктури;
тонкий клієнт – пристрій занесення і відображення інформації (комп'ютер без жорсткого диска), все обчислюване навантаження якого відбувається на сервері;
УГІС (управлінська геоінформаційна система) – системи управління базами даних (СУБД) на основі геоінформаційної технології, яка забезпечує прийняття управлінських рішень;
формат текстових даних – чітко визначена форма та послідовність занесення даних до облікового запису;
ЦСК – центр сертифікації ключів;
шина даних – інформаційний багаторівневий канал маршрутизації доступу;
ІP-шифратор – апаратний засіб, призначений для забезпечення криптографічного захисту інформації;
RAID 1 – масив з парних дисків, які є повними копіями один одного;
RAID 10 – дзеркальний масив, дані в якому записуються послідовно на декілька дисків, сегментами якого замість окремих дисків є масиви RAID 1, масив цього рівня містить кількість дисків більше 4 та кратну 2.
Терміни, що не визначені в цьому Положенні, вживаються у значенні визначеному в нормативно-правових актах, чинних в Україні.
1.3. Інформаційні ресурси поділяються на інформаційні та електронні інформаційні ресурси.
1.3.1. Інформаційні ресурси, які зберігаються на паперових носіях, розміщуються в відомчих архівах, бібліотеках та інших сховищах документів.
Система візуальної інформації розміщується на території ОТГ: дорожні знаки, інформаційні покажчики, назви вулиць, номери будинків, покажчики зупинок транспорту, вивіски установ, організацій та інше, а також зовнішня реклама.
1.3.2. Електронні інформаційні ресурси розміщуються в інформаційно-комунікаційній інфраструктурі, яка складається з інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем.
Електронні інформаційні системи підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та третіх осіб формують єдину інформаційну систему.
Інформаційно-комунікаційні системи складаються з інформаційно-комунікаційної системи, інформаційно-комунікаційних систем третіх осіб та телекомунікаційних мереж третіх осіб. Інформаційно-комунікаційні системи функціонують на інформаційно-комунікаційній платформі.
1.4. Засновником та власником електронних інформаційних ресурсів Шахівської сільської ради, її виконавчого комітету та підприємств, створених на основі комунальної власності, є територіальна громада. Майнові та немайнові активи інформаційно-комунікаційної платформи перебувають в комунальній власності та закріплені за підприємствами, установами та організаціями, що належать до комунальної власності територіальної громади. Інформація, що створюється з використанням інформаційно-комунікаційної платформи шляхом обробки будь-яких даних, є комунальною власністю Шахівської сільської ради. Створення (побудова) інформаційно-комунікаційної платформи здійснюється за рахунок місцевого бюджету, коштів підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності, та інших джерел, які не заборонені законодавством України.
2. Призначення та мета створення
інформаційних ресурсів
2.1. Інформаційні та електронні інформаційні ресурси створюються за призначенням для:
формування єдиного інформаційного простору як цілісної інформаційної системи Шахівської сільської ради, її виконавчого комітету, підприємств, установ та організацій комунальної та інших форм власності;
зменшення нерівності в доступі до інформаційних ресурсів, насамперед осіб, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, малозабезпечених верств населення, мешканців ОТГ;
забезпечення раціонального та ефективного занесення даних і використання інформаційних ресурсів, здійснення пошуку, отримання, передавання, збирання, обробки, накопичення, зберігання, розповсюдження та надання інформації, а також захисту інформації.
функціонування системи правового електронного документообігу як програмного комплексу, призначеного для організації інформаційного обміну;
залучення на договірній основі щодо обміну даними та на засадах, визначених цим Положенням, до інформаційно-комунікаційної інфраструктури підприємств, установ та організацій, що не перебувають у комунальній власності;
забезпечення суб’єктів інформаційно-комунікаційної інфраструктури достовірною інформацією, створеною сучасними високоякісними інформаційними і комунікаційними системами, у тому числі з реалізацією технології «хмарних обчислень»;
забезпечення інтеграції інформаційної інфраструктури до загальнодержавної інформаційної інфраструктури.
2.2. Метою створення інформаційних ресурсів є об’єднання інформаційних та електронних інформаційних ресурсів в єдиний інформаційний простір Шахівської сільської ради на основі інформаційно-комунікаційної платформи.
3. Характеристика інформаційної системи
3.1. Організаційна структура інформаційної системи.
Основа організаційної структури інформаційної системи – реєстри, які є упорядкованими інформаційними системами, що складаються зі спеціалізованих розподілених баз даних виконавчого комітету, підприємств, установ та організацій комунальної та інших форм власності.
За функціональним призначенням загальний реєстр поділено на три складові частини: основна – Основний реєстр, оперативна – Оперативний реєстр та гостьова – Гостьовий реєстр. Всі реєстри підключенні до універсальної шини даних – «перехрестя інформаційних потоків».
В інформаційній системі реєстри створено за технологією розподілених баз даних з масивами метаданих у вигляді упорядкованих облікових записів. Обліковий запис в реєстрі складається з полів (кластерів), у яких розміщуються пов’язані між собою визначені за формою, змістом та обсягом дані. Ці дані являють собою вхідну інформацію або заздалегідь визначену її частину, оброблену шляхом розподілення її на цифри, букви, символи та логічно неподільну масу цифр і букв, які є даними для занесення до полів облікових записів. Кількість полів і довжина облікового запису не обмежена. Заповнення облікового запису починається з полів для геоінформаційних даних. Потім - поля для пов’язаних з ними текстових (семантичних) даних. Далі - поля для даних фотокопій, математично-розрахункових та аналітичних даних. Додатково в обліковому записі існують поля з даними, що містять різні статистичні дані характеристик функціонування системи і дій користувачів та операторів в інформаційній системі. Параметри облікового запису та поля з категоріями даних, які формують обліковий запис, визначаються технічним завданням на створення системи управління базами даних кожного, окремого реєстру.
Складова частина загального реєстру, визначена як Основна – є виключно один Основний реєстр. Основний реєстр – це масив метаданих з обліковими записами, в яких заповнені всі поля.
Складова частина загального реєстру, визначена як Оперативна – є один або декілька Оперативних реєстрів. Оперативні реєстри – це масиви метаданих з частково заповненими обліковими записами.
Складова частина загального реєстру, визначена як Гостьова – є один або декілька Гостьових реєстрів. Гостьові реєстри – це система управління даними, яка відкриває попередньо визначені і затверджені за процедурою поля з даними в обліковому записі для:
обов’язкового надання базових даних при створенні інформації в облікових записах будь-яких без винятку інших реєстрів;
створення інформації з попередньо визначених полів даних в облікових записах для користувачів з встановленим доступом.
3.2. Володільці реєстрів створюють реєстри за напрямами діяльності. Структура та параметри реєстру визначаються володільцем реєстру, який є структурним підрозділом виконавчого комітету, підприємством або організацією, заснованою на комунальній власності. Остаточна структура реєстру затверджується рішенням виконавчого комітету.
Реєстри, володільцями яких є треті особи, створюються і функціонують в інформаційній системі на договірних умовах щодо обміну даними з виконавчим комітетом. Володілець реєстру несе відповідальність за логіку структури та параметри реєстру, а також його наповнюваність. Кількість реєстрів, які створює володілець, не обмежена.
Основний реєстр створюється як еталон для синхронізації баз даних з обліковими записами, в яких заповнені виключно всі поля.
Для тимчасового зберігання облікових записів на час їх наповнення володілець реєстру створює Оперативні реєстри. Повністю заповнений обліковий запис автоматично переноситься до основного реєстру. У разі необхідності занесення до облікових записів даних іншою структурою або третьою особою володілець реєстру визначає параметри та створює Оперативний реєстр для такої структури, а для третьої особи – за умови існування договірних відносин щодо обміну даними особи з виконавчим комітетом. Види Оперативних реєстрів та процедури їх наповнення даними встановлюються регламентами, які затверджуються рішенням виконавчого комітету. Умови обробки даних при створенні інформації в реєстрах визначаються володільцями реєстрів. Відповідальність за достовірність та наповненість занесення даних несуть особи, які заносять дані до Оперативних реєстрів.
Процедура створення Гостьових реєстрів регулюється відповідно до регламенту, затвердженого виконавчим комітетом. При створенні Гостьового реєстру поля базових даних, які використовуються в інших реєстрах, визначаються технічним завданням на створення системи. За клопотанням користувача володілець реєстру самостійно визначає поля з даними в обліковому записі для створення корисної для користувача інформації. Поля з даними в обліковому записі для створення публічної інформації затверджуються рішенням виконавчого комітету.
Реєстр, володільцем якого є третя особа, обов’язково забезпечується адаптаційним модулем та модулем з’єднання з сервером безпеки для підключення реєстру до універсальної шини даних – «перехрестя інформаційних потоків».
Основною вимогою, що забезпечує розвиток реєстрів, є наповнення даними облікових записів в Оперативному реєстрі з метою перенесення повністю наповненого даними облікового запису до Основного реєстру. Показник ефективності роботи по створенню реєстрів – порожні Оперативні реєстри.
3.3. Володілець реєстру забезпечує єдиний стандартизований на рівні системи формат текстових даних. А саме іменник заноситься в називному відмінку, дієслово в теперішньому часі. Запис дати формується з восьми не розділених цифр у наступній послідовності: чотири цифри – рік, дві цифри – місяць, дві цифри – день.
3.4. В інформаційній системі створено реєстр-глосарій регламентованих форматів текстових даних, які є основою при створенні форм облікових записів усіма суб’єктами системи. При створенні нової форми облікового запису використовуються існуючі в реєстрі-глосарії формати текстових даних. У разі необхідності створення нових унікальних форматів текстових даних володілець реєстру готує проект нових форматів текстових даних. Після узгодження проекту з адміністраторами системи та розробниками операторських систем управління даними нові формати текстових даних погоджуються особою, повноваження якої затверджені рішенням виконавчого комітету, набирають чинності і заносяться до реєстру-глосарію. Облікові записи, створені з порушенням вимог до форматів текстових даних, визначених у реєстрі-глосарії, визнаються нечинними, усі дані підлягають переформатуванню та перезанесенню за рахунок володільця реєстру.
3.5. Електронний документообіг як реєстр реєстраційної системи документообігу інтегрований до інформаційної системи з використанням технології, визначеної як паралельна система електронного документообігу. Така система заснована на функції одночасного паралельного доступу до документів усіх клієнтів, які визначені системою доступів як учасники електронного документообігу, за сформованим маршрутом. При цьому електронний документообіг здійснюється за маршрутом за рахунок послідовного переходу між виконавцями права прийняття управлінського рішення. В електронному документообігу одночасно обробляються будь-які попередньо визначені та регламентовані виконавчим комітетом за видом та складом електронні документи: від електронних документів, що складаються виключно з реєстраційної картки паперового документа, до електронних документів, що складаються з повного комплекту файлів, а саме: реєстраційної картки, текстів, які збережені в будь-яких текстових редакторах, фотокопій всіх аркушів паперового документа, а також прикріплених аудіо-, відеофайлів. Маршрут в електронному документообігу створюється інформаційною системою шляхом оптимізації разових маршрутів.
Електронний документообіг складається з документообігу електронних документів та електронних даних.
3.6. Електронний документообіг електронних документів здійснюється між суб'єктами електронного документообігу за умови використання електронного цифрового підпису з посиленим сертифікатом його відкритого ключа, який є невід’ємною частиною електронного документа та надає можливість ідентифікувати підписувача.
Послуги, пов’язані з використанням електронного цифрового підпису, суб’єкти отримують від Акредитованого центру сертифікації ключів.
Електронний документообіг електронних даних здійснюється всередині системи клієнтами.
3.7. Відділ інформаційно-комп’ютерних технологій виконавчого комітету веде облік Основних, Оперативних та Гостьових реєстрів, а також їх параметрів. Забезпечує контроль за станом облікових записів в Оперативних реєстрах та веде аналіз затримок їх переходу до Основних реєстрів з оприлюдненням результатів.
4. Вимоги до архітектури
інформаційно-комунікаційної платформи
4.1. Архітектура інформаційно-комунікаційної платформи забезпечує технологічну нейтральність і адаптивність - принцип незалежності архітектури інформаційно-комунікаційної платформи від конкретних реалізацій і технічних рішень інформаційних систем володільців реєстрів, що забезпечує максимальну інтероперабельність як за спектром рішень, так і в часі, при зміні версій програмного забезпечення та появі нових технологій за рахунок використання відкритих міжнародних і промислових стандартів та відкритості специфікацій інформаційно-комунікаційної платформи.
4.2. В архітектурі інформаційно-комунікаційної платформи реалізовано технології розподілених баз даних. Локальні бази даних входять до єдиної інформаційної системи з організаційним включенням баз даних до реєстрів. При цьому, при створені інформації в будь-якому реєстрі використовуються дані локальних баз даних, як тих, що входять до реєстру, так і баз даних інших реєстрів, ніби дані знаходяться в локальних базах даних реєстру, де створюється інформація. Створювати будь-які бази даних поза реєстрами заборонено. Дані в локальних базах даних не дублюються.
4.3. Основа інформаційно-комунікаційної платформи – «перехрестя інформаційних потоків», яке за принципом є універсальною шиною даних. До «перехрестя інформаційних потоків» через сервер безпеки підключені реєстри з локальними базами даних. Реєстри третіх осіб, які підключені до «перехрестя інформаційних потоків», мають власний сервер безпеки та адаптаційний сервер з технічними параметрами, визначеними умовами підключення до «перехрестя інформаційних потоків». Адаптаційний сервер – програмно-апаратний шлюз, в якому реалізуються функції сервіс-адаптерів. До сервіс-адаптерів входять індивідуально розроблені системи, підсистеми та модулі з обробки даних та створення інформації. Вимоги до реєстрів третіх осіб викладені у затвердженому виконавчим комітетом регламенті функціонування в мінімально достатньому обсязі для взаємодії систем: а саме можливість інтегрування шлюзів та можливість підтримки загальної ідентифікації об’єктів інформаційно-комунікаційної платформи із збереженням внутрішньої структури.
Автоматизовані робочі місця клієнтів підключаються до «перехрестя інформаційних потоків» через сервер безпеки з використанням даних реєстру доступів. Для підключення мобільних клієнтів додатково використовується адаптаційний сервер з сервіс-адаптерами. Клієнтські додатки (сервіси) уніфіковані за ролями до задач реєстрів і зберігаються як модулі на WEB-сервері. Система автоматично завантажує весь комплекс клієнтських додатків на будь-який персональний комп’ютер, підключений до системи, на якому здійснено ідентифікацію клієнта. Після завантаження додатків комп’ютер перетворюється на персоніфіковане до клієнта автоматизоване робоче місце. Після виходу клієнта з системи комп’ютер втрачає функцію автоматизованого робочого місця.
4.4. Сервер безпеки забезпечує функціонування трирівневої системи безпеки:
Перший рівень – матрична система з точками доступу – використовується для отримання попередньо визначеної інформації ідентифікованим клієнтом.
Другий рівень – рольова система доступу – використовується для занесення та обробки даних авторизованим оператором. При цьому авторизація оператора виконується за допомогою електронного цифрового підпису або разового паролю, надісланого системою SMS повідомленням по телекомунікаційній мережі.
Третій рівень – мандатна система допусків – встановлюється як для об’єктів, так і для суб’єктів інформаційної інфраструктури і використовується для інформації з обмеженим доступом.
Основною функцією системи безпеки є забезпечення авторизації, багаторівневого доступу та можливості відправлення електронних документів за наявності електронного цифрового підпису. Накладання електронного цифрового підпису та перевірка цілісності електронного документа здійснюється за допомогою засобу електронного цифрового підпису.
Забезпечення конфіденційності, цілісності та неспростовності електронних даних та документів, які передаються між суб’єктами електронного документообігу та сервером з використанням електронного цифрового підпису, здійснюється комплексною системою захисту інформації (КСЗІ), атестованою державною експертизою. Багатофакторна ідентифікація та автентифікація клієнтів в системі електронного документообігу, надання та позбавлення їх права доступу до інформації та її обробки, контроль за цілісністю засобів захисту здійснюється автоматизованим способом.