Українська мова
11 клас
Укр. м.
Опрацювати ∫∫ 43,44. Виконати впр.2(с.145),4 (с.146),6(с.147), тестові завдання; впр.7 (с.148),вп2(с.150),4(с.151),7(с.153), тестові завдання (с.151-152). Тестові завдання
з теми «Лексикологія. Фразеологія. Морфологія»
Частина І
І.Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
1. Укажіть, на які групи поділяється лексика української мови за походженням: (0,5б)
а) загальновживана, запозичена, спільнослов’янська;
б) діалектизми, історизми, неологізми;
в) спільнослов’янська, власне українська, запозичена;
г) загальновживана, неологізми, термінологічна;
ґ) спільнослов’янська, архаїзми, жаргонізми.
2. Визначте, на які групи поділяється лексика української мови за сферою вживання: (0,5б)
а) власне українські та запозичені слова;
б) спільнослов’янські слова та екзотизми;
в) стилістично марковані слова та неологізми;
г) загальновживані та стилістично марковані слова;
ґ) історизми, архаїзми.
3. Визначте, яка група лексики найчастіше є засобом створення колориту минулих епох: (0,5б)
а) загальновживані слова; б) історизми та архаїзми;
в) терміни та запозичені слова; г) діалектизми; ґ) фразеологізми.
4. Визначте рядок, у якому всі слова – стилістичні архаїзми: (0,5б)
а) уста, шолом, управа, зіронька;
б) десниця, перст, письмовець, возсіяти;
в) причепуритися, ректи, обрій, путня;
г) дружина, волхви, злато, сумніватися;
ґ) кошовий, земство, бунчук, жаровня.
5. Визначте речення, у якому використано авторські неологізми. (0,5б)
а) Плачу любові ціною свого життя – серце скапує в слово (Б.Харчук).
б) І рухається день, як верств одвічний здвиг (М.Бажан).
в) Там серце моє вознеслося в сліпучі верхів’я небес (Д.Павличко).
г) Є люди, що мало чим цікавляться, я їх дрібнодухами, чи й зовсім пустодухами називаю (О.Гончар).
ґ) І влягаються думи золотими томами, золоте німе захоплення, золота стеблина відданості (І.Драч).
6. Укажіть, до якої групи лексики належать слова злиняти, на шару: (0,5б)
а) загальновживані; б) терміни;
в) жаргонізми; г) архаїзми;
ґ) діалектизми.
ІІ. Тестові завдання на встановлення відповідності
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
1. Установіть відповідність між групами лексики та прикладами до неї (1б)
1) Діалектизми; А) Кібернетика;
2) неологізми; Б) жаровня;
3) загальновживана лексика; В) мультимедіа;
4) термінологічна лексика; Г) щодня;
5) власне українська лексика. Ґ) серце; Д) перст.
2. Установіть відповідність між тропами та прикладами до них. (1б)
1) порівняння; А) косарі пливуть юрбою;
2) метафора; Б) поїхав заробити копійку;
3) метонімія; В) прочитала Кобилянську;
4) синекдоха; Г) гарна, як квіточка в лузі;
5) епітет. Ґ) хмаринка плаче;
Д) лагідний погляд.
3. Установіть відповідність між джерелом походження фразеологізму та прикладом до нього. (1б)
1) Народне джерело; А) Абсолютний нуль.
2) античне походження; Б) Содом і Гомора.
3) біблійне походження; В) На рушничок стати.
4) прислів’я; Г) Ні словом сказати ні пером описати.
5) професійн-технічні вислови. Ґ) Ганнібалова клятва.
Д) Очі дружби рідко помиляються (Ф.-М.Вольтер).
4.Установіть відповідність між парами слів (сполучень слів) та їх характеристикою. (1б)
1) Ефектний – ефективний; А) Фразеологізми-синоніми;
2) під носом – за тридев’ять земель; Б) пароніми;
3) три (дієслово) – три (числівник); В) фразеологізми-антоніми;
4) запас біди не чинить – з прибутку голова не болить; Д) омофони.
5) Пертів батіг – петрів батіг. Г) омографи; Ґ) омоформи;
5.Скласти твір – роздум на тему
«Народ скаже , як зав’ яже» (або «Книга вчить, як на світі жить» ) (5 б)