Українська мова
Опрацювати ∫∫ 53-60
Виконати вправи 4,5 (с.193),2 (с.195), 3 (с.202)
Контрольна робота (річна)
У завданнях 1 – 12 виберіть одну правильну відповідь.
- Продовжте твердження: «Лінгвістика – це наука, що…»
А вивчає лексичний склад конкретної мови;
Б вивчає сукупність усіх засобів письма конкретної мови;
В розглядає систему частин мови;
Г займається дослідженням усього різноманіття мов і розглядає їх не окремо, а в сукупності.
- Укажіть, що називають полемікою:
А стан суперечки, диспут під час обговорення або вирішення проблеми;
Б форма колективного обговорення, мета якого – виявити істину або знайти правильний розв’язок порушеного питання через висловлення власних міркувань та зіставлення поглядів опонентів на проблему;
В чітко структурований і спеціально організований публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми;
Г різновид усного спілкування.
- Укажіть, що називають дискусією:
А стан суперечки, диспут під час обговорення або вирішення проблеми;
Б форма колективного обговорення, мета якого – виявити істину або знайти правильний розв’язок порушеного питання через висловлення власних міркувань та зіставлення поглядів опонентів на проблему;
В чітко структурований і спеціально організований публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми;
Г різновид усного спілкування.
- Визначте всі можливі словосполучення поданого речення Добре тоді відпочив у садибі вранці та ввечері Іванко:
А добре відпочив, у садибі відпочив, відпочив Іванко, добре у садибі, добре вранці, тоді відпочив, добре ввечері;
Б у садибі відпочив, вранці та ввечері, добре відпочив, відпочив у садибі, добре вранці, відпочив тоді;
В добре відпочив, відпочив Іванко, відпочив у садибі, відпочив вранці, тоді відпочив, добре ввечері, добре вранці;
Г добре відпочив, відпочив у садибі, відпочив вранці, відпочив ввечері, тоді відпочив, добре у садибі, добре ввечері, добре вранці, тоді у садибі.
- Оберіть рядок, у якому всі словосполучення поєднані зв’язком керування:
А зрубане дерево, прибігли здалеку, несподіваний лист;
Б солов’їна мова, рубати ліс, марно сподіватися;
В любити палко, ледь чутний, прощальні листи;
Г зграя птахів, шум акації, хвилювати серце.
- Оберіть рядок, у якому правильно визначено граматичну основу Жити – це не значить тільки брати…:
А підмет – брати, присудок – жити;
Б підмет – жити, присудок – це не значить брати;
В підмет – жити, присудок – брати;
Г підмет – жити, присудок – це значить тільки.
- Оберіть речення, у якому прикладку НЕ ТРЕБА писати через дефіс (окремі розділові знаки пропущені):
А Слово зозуля ніжно-зелене, мов пух на вербі.
Б Лікую рани словом деревієм, безсмертним подорожником листом.
В Поети браття, пасинки епохи, у нас душа болить за рідний край.
Г Осінь тихенько на землю спускається, крилами хмарами небо вкриває.
- Визначте складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А Де діти перестають любити і поважати батьків, там кінець усьому.
Б Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари.
В Угорі озвалися ті журавлі, які взяли літо на крила і летіли з ним у далекий вирій.
Г Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом.
- Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки при прямій мові:
А «Не вчіть яблуню родити яблука», – писав великий Сковорода, – «Краще відженіть від неї свиней».
Б Ти все просиш – «Поясни таємницю весни…».
В Я кричала, надриваючись: «Мамо!» – на зелену упавши траву…
Г «Вузька, важка до добра дорога». – Се сказано десь у Письмі Святому.
- Оберіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:
А Була б я зіронькою в небі: не знала б ні туги, ні жалю.
Б Вже соковито не шумить трава, вона лягла зів’ялою під ноги.
В Веселому меншому братові хотілося говорити; старший знехотя кидав по кілька слів.
Г І не треба долі дорікати – всіх не може обігріть вона.
- Укажіть рядок, у якому в усіх словах наголос падає на перший склад:
А небо, десять, фартух, графіка;
Б майже, зошит, кладка, п’ятниця;
В мова, око, липкий, радість;
Г подруга, дочка, решето, спина.
- Позначте рядок, у якому всі слова (словосполучення) написано правильно:
А на світанку, кінець кінцем, все-таки, як-от;
Б вінниччина, студентство, рік-у-рік, тихо-тихо;
В пестливий, Чумацький шлях, Академія Наук, рутв’яний;
Г повік віки, на пам’ять, мільйонний, де-небудь.
У завданнях 13 – 17 установіть відповідності.
- Установіть відповідності між видами присудка та реченнями:
Види присудка |
Речення |
||
1 |
простий дієслівний присудок |
2А |
Сумління – найкращий порадник. |
2 |
складений іменний присудок |
3Б |
Снаряди почали падати в річку. |
3 |
складений дієслівний присудок |
1В |
Із-за обрію накочувалися хмари. |
4 |
присудка немає |
4Г |
Осінь. Вітер. Шелест листя. |
|
|
Д |
Виконувати завдання. |
- Установіть відповідності між видами складного речення та прикладами:
Види речень |
Приклади |
||
1 |
складносурядне |
1А |
Дихнув вітерець, і ожив стародавній той город… |
2 |
складнопідрядне |
Б |
Тяжко було дивитися на спустошене, витолочене, покручене вітром і негодою привілля. |
3 |
складне безсполучникове |
4В |
У темряві далеко десь гукали люди, жалібно гавкали пси, і шуміла й лящала негода. |
4 |
складне речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком |
2Г |
Коли зникає народна мова, – народу немає більше! |
|
|
3Д |
Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє... |
- Установіть відповідності між групами слів за значенням та прикладами:
Групи слів за значенням |
Приклади |
||
1 |
синоніми |
3А |
корч – корч, мила – мила |
2 |
антоніми |
4Б |
абонент – абонемент, контакт – контракт |
3 |
омоніми |
2В |
весело – сумно, рідний – чужий |
4 |
пароніми |
1Г |
базікати, цвенькати, говорити |
|
|
Д |
путня, раятися, бесаги, когут |
- Установіть відповідності між родами іменників та прикладами:
Роди іменників |
Приклади |
||
1 |
чоловічий |
4А |
нероба, забіяка, незграба, ледащо |
2 |
жіночий |
3Б |
торнадо, Сочі, резюме, Онтаріо |
3 |
середній |
2В |
Нікарагуа, мадам, Міссурі, ваніль |
4 |
спільний |
1Г |
Китай, манжет, Балі, синтез |
|
|
Д |
папороть, Огайо, Керч, зануда |
- Установіть відповідності між орфограмами та прикладами:
Орфограми |
Приклади |
||
1 |
написання разом |
2А |
казна/де, хтозна/коли, будь/де, хто /небудь |
2 |
написання через дефіс |
3Б |
мазь, в’язь, доповідь, тінь |
3 |
подвоєння приголосних в орудному відмінку |
В |
повін.., нен..чин, повертают..ся, молодіст.. |
4 |
вживання апострофа |
1Г |
ні/кому, де/що, ні/який, який/сь |
|
|
4Д |
Лук..ян, п..ятачок, дерев..яний, м..ята, зв..язок, об.. їзд |
У завданнях 18 – 24 виберіть дві правильні відповіді.
- Оберіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено):
А Поклін тобі моя зів’яла квітко моя розкішна невідступна мріє.
Б Діду чом дятел шишки їсть?
В Гей писарю неси мою печатку.
Г Я не тебе люблю о ні моя хистка лілеє.
- Укажіть односкладні означено-особові речення:
А Криши, ламай, трощи стереотипи!
Б Відібрали в мене шаблю і пістолі.
В Зупинки. Перон. Гучномовці.
Г Цілую всі ліси.
- Укажіть односкладні неозначено-особові речення:
А Учителя і дерево пізнають із плодів.
Б Учора ділянку зорали, засіяли добрим зерном.
В Погуляю понад морем та розкажу своє горе…
Г Посій в пору, будеш мати зерна гору.
- Визначте складні безсполучникові речення, між частинами яких потрібно поставити тире (розділові знаки пропущено):
А Ще сніг кругом ще голі віти в дуба ще не курличуть в небі журавлі.
Б Йому здалося він зроду не чув такого свіжого гучного голосу.
В Защебетав соловейко пішла луна гаєм.
Г На годину спізнишся за рік не наздоженеш.
- Укажіть рядки, у яких записано тільки фразеологізми:
А викидати коника, частувати березовою кашею, крапля в морі, летіти на крилах;
Б курям на сміх, легка сумка, легка рука, кров обізвалася;
В летіти на крилах, чути крила за плечима, погладити котика, коти шкребуть на серці;
Г топтати в болото, накрити мокрим рядном, як сніг на голову, точити ляси.
- Визначте речення, у яких допущено орфографічну помилку:
А Для дурнів закон неписаний.
Б Ледареві норма не вказана.
В В темно-синій далині – не згасаючі вогні.
Г Ще ніким не спіймані у світі українські сизі солов’ї.
- Укажіть речення, у яких виділені сполуки треба писати окремо:
А Як/би ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя.
Б Що/б не трапилося, а віри не втрачай.
В Що/б вода не принесла, вона ж колись і забере.
Г Як/би я тепер хотіла у човенце сісти.